środa, 1 czerwca 2016

Rachunek wyników - narzędzie pomiaru efektywności poszczególnych rodzajów działalności

Rachunek wyników (rachunek zysków i strat) to nie tylko obligatoryjny element sprawozdania finansowego ale to również doskonałe narzędzie pomiaru efektywności poszczególnych rodzajów działalności przedsiębiorstwa. Narzędzie to wskazuje także ogólny wynik finansowy działalności przedsiębiorstwa. Zależnie od przyjętego sposobu ujmowania kosztów w księgach rachunkowych możliwe jest jego ustalenie wariantem kalkulacyjnym lub porównawczym.


Niezależnie od przyjętego wariantu ustalania wyniku finansowego w efekcie otrzymuje się jasną i klarowną odnośnie:
  • zysku lub straty na sprzedaży brutto,
  • zysku lub straty na sprzedaży netto,
  • zysku lub straty na działalności operacyjnej
  • zysku lub straty na działalności gospodarczej
  • zysku lub stracie brutto
  • zysku lub stracie netto

Rachunek wyników w Madar7

Madar daje możliwość wygenerowania rachunku wyników w dwóch modułach:
  • Księgowość - plan kont - deklaracje - rachunek wyników - generowany w tej opcji rachunek wyników służy głównie do podglądu i nie jest zapisywalny w systemie
  • Księgowość - deklaracje - dopisz - wybierz dokument - rachunkowość - rachunek zysków w tej opcji generowany rachunek wyników jest rachunkiem edytowalnym, który następnie zapisać można w systemie (opisany poniżej)


Kilka kroków jak poprawnie sporządzić i zapisać rachunek wyników

Wywołujemy opcję Księgowość - deklaracje następnie klikamy na klawisz dopisz. Na wyświetlonym ekranie klawiszem wybierz dokument wskazujemy rachunkowość - rachunek zysków. Następnie należy wskazać parametry takie jak czasookres i kliknąć klawisz start.

Program wypełni dane firmy i oraz wartości z okresu sprawozdawczego. Należy następnie zmienić datę miesiąca, za który wykonujemy rachunek - program wyświetli pytanie czy wczytać dane - należy zatwierdzić.

Na kolejnym ekranie dane wydruku ponownie klikamy start. Program wyświetli pytanie o przepisanie poprzedniego okresu - należy potwierdzić.

Następnie zostaje jeszcze wyświetlona prośba o potwierdzenie zakresu dat poprzedniego okresu.

Na drugiej zakładce wypełnione zostają dane zarówno za okres poprzedni jak i sprawozdawczy. UWAGA! Aby okres poprzedni został uzupełniony musi być sporządzony i zapisany w systemie rachunek wyników za okres poprzedni.
Utworzony rachunek wyników można zapisać klawiszem zatwierdź

Tematy powiązane


Bilans
Plan kont
Podstawowe wydruki księgowe
Koniec miesiąca i koniec roku w księgowości
Księgowość - FAQ

1 komentarz:

  1. Świetna instrukcja! Ja jestem wielką fanką programów ułatwiających prowadzenie księgowości w firmie. Obecnie używam programu do wystawiania e-faktur i bardzo go sobie chwalę.

    OdpowiedzUsuń