piątek, 3 czerwca 2016

UWAGA! NIEBEZPIECZEŃSTWO UTRATY DANYCH! przeczytaj koniecznie!

W ostatnich dniach codziennie otrzymujemy od naszych klientów informacje o utracie danych na używanych komputerach firmowych (również danych programów Madar) w skutek działania wirusa!

Dokładnie chodzi tutaj o ataki z wykorzystaniem ransomware - to złośliwe oprogramowanie szyfruje wszystkie ważne pliki na dysku (np. dokumenty, zdjęcia, bazy danych programu Madar). Zaszyfrowane pliki nie nadają się do użytku - nie można ich uruchomić. Aby odszyfrować te pliki należy zapłacić okup hackerom (ODRADZAMY) wówczas otrzymamy specjalny klucz, który jako jedyny jest w stanie odszyfrować te pliki (NIE MA GWARANCJI, ŻE HACKERZY PO ZAPŁACIE DADZĄ NAM TEN KLUCZ).

Ponieważ pliki z danymi Madar są w wyniku ataku zaszyfrowane zewnętrznym programem nawet specjaliści Madaru nie są w stanie ich rozszyfrować!

Jeśli korzystasz z usługi Madar7 w Chmurze Twoje dane SĄ BEZPIECZNE!

Jednak dane przechowywane lokalnie (dokumenty, zdjęcia) bezpieczne już nie są dlatego zachęcamy przeczytać posta do końca nawet jeśli używasz usługi Madar7 w Chmurze.

Jak się ustrzec zagrożenia?

  • Uwaga na pocztę elektroniczną e-mail - hackerzy zwykle przesyłają wiadomości podszywając się pod inne osoby lub podmioty gospodarcze. Wiadomości takie są łudząco podobne do oryginalnych. Największy problem stanowią w tych wiadomościach załączniku. NIGDY! nie otwieraj załącznika do wiadomości e-mail jeśli nie znasz nadawcy lub nie spodziewasz się takiego otrzymać. Najczęściej treść wiadomości i nazwa załącznika sugeruje iż jest to faktura, wezwanie do zapłaty, informacja o niedostarczonych przesyłkach kurierskich. Takie wiadomości od razu kasujemy bez czytania a tym bardziej bez otwierania załączników! Podobnie traktujemy maila o zablokowanym dostępie do konta bankowego. Jeśli masz wątpliwości czy dana wiadomość jest prawdziwa lepiej zweryfikuj jej autentyczność dzwoniąc do operatora telefonii komórkowej, banku, kuriera czy innej instytucji, która widnieje w treści maila. Nigdy nie instaluj nieznanych programów, z nieznanych źródeł - szczególnie jeśli otrzymujesz komunikat, że Twój komputer jest zawirusowany i pojawia się link do programu, którego zainstalowanie ma rzekomo usunąć wirusa a tak na prawdę właśnie go instaluje.
  • Wykonuj regularne kopie swoich danych! - koniecznie nagrywaj je na zewnętrzne dyski niepodłączone do komputera a jeszcze lepiej na płyty CD, DVD, Blu-ray! Kopia zapasowa (wykonywana regularnie - raz dziennie - min. raz na tydzień) będzie jedyną szansą na odzyskanie danych! Dane zainfekowane wirusem są już nie do odtworzenia! Więcej na temat tworzenia kopii zapasowej danych z systemu Madar można przeczytać w poście Bezpieczeństwo i aktualność danych
  • Przenieść dane z programu instalowanego Madar do Madar7 w chmurze - zabezpieczy to wszystkie dane przechowywane w programach Madar przed zaszyfrowaniem, jednak w żaden sposób nie uchroni naszych innych lokalnie przechowywanych dokumentów!
  • Ochrona antywirusowa - konieczne jest zainstalowanie, używanie i automatyczne aktualizowanie dobrego pakietu programów chroniących komputer (antywirus). Mimo, że na dzień dzisiejszy z opisywanym powyżej atakiem antywirusy sobie nie radzą to jednak istnieją miliony innych wirusów przed którymi też musimy chronić nasze dane.

Co zrobić gdy zostaniemy zaatakowani?

Jedynym ratunkiem dla naszych danych będzie posiadanie aktualnej kopii wszystkich danych!
Nie obędzie się też bez ingerencji dobrego informatyka.
Odpowiedzią na postawione pytanie są tylko dwa powyższe zdania - to obrazuje powagę sytuacji.

3 komentarze:

  1. Czy problem ten dotyczy również użytkowników programu Invoicer ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy problem ten dotyczy również użytkowników programu Invoicer ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Problem dotyczy wszystkich, którzy używają programów instalowanych na komputerach.

    OdpowiedzUsuń