Krótki przykład z historii ... fakturowania
W 1994 roku weszła w Polsce ustawa o VAT, w następstwie której wystawiane klientom dowody sprzedaży nabrały nowej formy, skomplikowanej jak na czasy raczkujących programów do wystawiania faktur.Pamiętam pierwsze wdrożenie, gdzie po paru miesiącach obowiązywania ustawy zatrudnienie w dziale sprzedaży wzrosło z 2 do 10 osób... Wdrożenie systemu do fakturowania przywróciło stan zatrudnienia sprzed zmian. Program wtedy napisany pozwalał na wydruk faktury VAT, rachunku uproszczonego oraz zapłaty za to w kasie.
Jednak kolejne lata zmian, w tym w dużym stopniu przystąpienie do Unii Europejskiej, spowodowało "obrastanie" prostej czynności dokumentowania sprzedaży w przeróżne dokumenty inaczej rozliczane z punktu widzenia VAT, cła, podatku dochodowego, wystawiane w obcych walutach, różniące się sposobem zaokrąglania podatku VAT czy wreszcie dokumentowaniem wpłat zaliczek.
Proces ten trwa do dzisiaj - powodując zamieszanie z właściwym kwalifikowaniem operacji oraz komplikując obsługę programów.
Firma usługowa, z zewnętrzną księgowością
Wydawałoby się - nic prostszego. Zadaniem systemu jest- wystawianie dokumentów sprzedaży, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie kasy (raportów kasowych),
- kontrola płatności, z wydrukami niezapłaconych, operacji z kontrahentem,
- posiadanie i korzystanie z katalogu usług / towarów (słownika),
- posiadanie i korzystanie z katalogu kontrahentów, w tym rejestrowanie danych o osobach w firmie, adresowanie, wysyłanie emaili,
- cenniki dla kontrahentów,
- możliwość zarejestrowania umów, pism, uzgodnionych warunków z klientami,
- prowadzenie magazynu materiałów / towarów (nawet jeśli istnieją sporadyczne trnasakcje),
- to i remanenty ...
- no to i wydruki karty towarowej, stanu ...
A trzeba pamiętać, że w całej tej wyliczance pominęłam zagadnienia płacowo - kadrowe.
Jak rozpocząć?
Rozpocząć należy ... po kolei. System poczeka, na jego pełne wykorzystanie :D. Można wykorzystać okres próbny na wdrożenie niezbędnych do pracy opcji, a następnie sukcesywnie "dokładać" używanie bardziej zaawansowanych opcji.- Konfiguracja.
Niezbędna choć żmudna na początek. - Wystawienie faktury.
- Zapłata w kasie, rejestracja zapłat w banku.
Ewentualnie skorzystanie z uproszczonej formy zapłat. - Rejestracja pism w poczcie.
Oj jak często pomijana, a jaka wygodna :D. - Dokumentacja do księgowości.
Na początek wydruk lub eksport rejestru sprzedaży.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.