Tłumacząc jednym zdaniem ideę działania programu można powiedzieć:
To program przygotowany do współpracy z wieloma osobami, bez wymogu, by znały się na rachunkowości. Księgowy wykonuje tylko czynności kontrolne i końcowe księgowania.
Jak księgować?
Wszystkie wystawione dokumenty, niezależnie od opcji, w której są wprowadzane, są widoczne w księgowości na kontach według schematu wprowadzonego w konfiguracji - w opcji dane dla FK.- Dokumenty zakupu - materiały pomocnicze, usługi, zakup środków trwałych - rejestruje się w opcji rejestry VAT.
- Sposób ewidencji zakupów towarów na magazyn zależy od przyjętego sposobu rozliczania - przy rozliczaniu ilościowo-wartościowym zakupy te mogą ,,przechodzić" z opcji magazynowych. Można też wprowadzać je analogicznie, jak inne zakupy do rejestrów VAT.
- Zapłaty w kasie i banku - należy zarejestrować w opcji kasa / bank. Możliwe jest wprowadzenie dokumenów do raportów (np. przez kasjera) i późniejsza ich dekretacja w księgowości.
- Wystawiane faktur VAT - jeżeli są wystawiane z programu Madar w programie magazynowym (magazyn - sprzedaż) czy w księgowości czy ewidencjach (fakturowanie) - nie trzeba ich dodatkowo rejestrować. Jeżeli nie ma ich w systemie - należy je wprowadzić w opcji rejestry VAT.
Księgi pomocnicze i księga główna
KSIĘGI POMOCNICZE
- Dokumenty źródłowe, takie jak faktury, kp, banki, pz - widoczne są w księgach pomocniczych natychmiast po ich wprowadzeniu. Te dokumenty należy dodatkowo wprowadzić do księgi głównej za pomocą polecenia księgowania PK.
- Dokumenty wprowadzane do rejestrów VAT bądź płatności dekretuje się ,,wewnątrz" - tzn. każdy wpis uzupełnia się o dekret. Dokumenty magazynowe dekretowane są zgodnie z definicją, wprowadzoną w opcji dane dla FK lub wzorce rejestrów.
- Księgowania innych zdarzeń można wprowadzić jako PK - będą one widoczne zarówno w księgach pomocniczych, jak i głównej.
Księgowanie w księdze głównej - odbywa się za pomocą poleceń księgowania PK.
- Do księgi głównej powinny zostać zaksięgowane wszystkie operacje, zarówno te, które inaczej nie są wprowadzane do księgowości (amortyzacja, wynagrodzenia) jak i zbiorczo wszystkie rejestry i raporty.
- Przy księgowaniu większości operacji można skorzystać z funkcji automatycznego generowania PK, tworzonego na podstawie dokumentów w rejestrze, kasie, banku, l.płac, amortyzacji itp.
Wzorce dotyczące rejestrów magazynowych i księgowych można zaprojektować w opcji wzorce rejestrów.
Ale wciąż mocno kuleje przy pracy z KPiR. A ostatnio wydruk KPiR na http://madar7.pl:8001 to porażka Wyświetla się poziomo a drukuje pionowo i wykorzystuje tylko 3/4 strony.
OdpowiedzUsuń