wtorek, 4 czerwca 2013

Zupełnie inny program księgowy - zarzut czy pochwała?

Często spotykamy się ze zdaniem, że Madar 7 w części dotyczącej księgowości to ... zupełnie inny program, niż używany dotychczas.

Tłumacząc jednym zdaniem ideę działania programu można powiedzieć:
To program przygotowany do współpracy z wieloma osobami, bez wymogu, by znały się na rachunkowości. Księgowy wykonuje tylko czynności kontrolne i końcowe księgowania.


Jak księgować?

Wszystkie wystawione dokumenty, niezależnie od opcji, w której są wprowadzane, są widoczne w księgowości na kontach według schematu wprowadzonego w konfiguracji - w opcji dane dla FK.
  1. Dokumenty zakupu - materiały pomocnicze, usługi, zakup środków trwałych - rejestruje się w opcji rejestry VAT.
  2. Sposób ewidencji zakupów towarów na magazyn zależy od przyjętego sposobu rozliczania - przy rozliczaniu ilościowo-wartościowym zakupy te mogą ,,przechodzić" z opcji magazynowych. Można też wprowadzać je analogicznie, jak inne zakupy do rejestrów VAT.
  3. Zapłaty w kasie i banku - należy zarejestrować w opcji kasa / bank. Możliwe jest wprowadzenie dokumenów do raportów (np. przez kasjera) i późniejsza ich dekretacja w księgowości.
  4. Wystawiane faktur VAT - jeżeli są wystawiane z programu Madar w programie magazynowym (magazyn - sprzedaż) czy w księgowości czy ewidencjach (fakturowanie) - nie trzeba ich dodatkowo rejestrować. Jeżeli nie ma ich w systemie - należy je wprowadzić w opcji rejestry VAT.

    Księgi pomocnicze i księga główna

    Powiązania pomiędzy dokumentami obrazuje rysunek:
    KSIĘGI POMOCNICZE
    • Dokumenty źródłowe, takie jak faktury, kp, banki, pz - widoczne są w księgach pomocniczych natychmiast po ich wprowadzeniu. Te dokumenty należy dodatkowo wprowadzić do księgi głównej za pomocą polecenia księgowania PK.
    • Dokumenty wprowadzane do rejestrów VAT bądź płatności dekretuje się ,,wewnątrz" - tzn. każdy wpis uzupełnia się o dekret. Dokumenty magazynowe dekretowane są zgodnie z definicją, wprowadzoną w opcji dane dla FK lub wzorce rejestrów.
    • Księgowania innych zdarzeń można wprowadzić jako PK - będą one widoczne zarówno w księgach pomocniczych, jak i głównej.
    KSIĘGA GŁÓWNA
    Księgowanie w księdze głównej - odbywa się za pomocą poleceń księgowania PK.
    • Do księgi głównej powinny zostać zaksięgowane wszystkie operacje, zarówno te, które inaczej nie są wprowadzane do księgowości (amortyzacja, wynagrodzenia) jak i zbiorczo wszystkie rejestry i raporty.
    • Przy księgowaniu większości operacji można skorzystać z funkcji automatycznego generowania PK, tworzonego na podstawie dokumentów w rejestrze, kasie, banku, l.płac, amortyzacji itp.
      Wzorce dotyczące rejestrów magazynowych i księgowych można zaprojektować w opcji  wzorce rejestrów.


    1 komentarz:

    1. Ale wciąż mocno kuleje przy pracy z KPiR. A ostatnio wydruk KPiR na http://madar7.pl:8001 to porażka Wyświetla się poziomo a drukuje pionowo i wykorzystuje tylko 3/4 strony.

      OdpowiedzUsuń