Korekta kosztów w programie MADAR
Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. poz. 1342) wprowadza rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a w przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni - nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.Konieczność ewidencji zapłat
Obojętnie, czy podatnik stosuje księgowość w postaci Ksiąg Handlowych czy prowadzi Podatkową Książkę Przychodów i Rozchodów aby móc uzyskać informacje na temat niezapłaconych dokumentów konieczne jest prowadzenie ewidencji zapłat.W programach MADAR wszystkie dokumenty zakupu i sprzedaży są niezapłacone, dopóki nie wprowadzi się dokumentu zapłaty w kasie lub banku.
UWAGA !!! Istnieje możliwość uproszczonego zaznaczania zapłat.
Więcej informacji: Uproszczone "zapłaty" za dokumenty w rejestrze.
Co zaliczać w koszty
W koszty firmy zaliczamy kwoty wynikające z otrzymanych faktur i rachunków. Ta zasada się nie zmieniła. Ale taki koszt może przestać nim być jeśli faktura nie zostanie zapłacona w odpowiednim terminie.- w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności,
- w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów jeśli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni.
Jak uzyskać zestawienie faktur do obniżenia kosztów
Konieczna jest analiza niezapłaconych. Na wydruku wprowadzono informację o dacie, z jaką konieczne jest wprowadzenie korekty kosztów. Wypełnianie okienka do wydruku niezapłaconych w opcji [księgowość - wydruki - niezapłacone]Zestawienie niezapłaconych z informacją o fakturach wymagających obniżenia kosztów
Jak obniżyć wartość podstawy opodatkowania
Do faktur, dla których został przekroczony termin płatności należy wystawić dodatkowy dokument - tzw. "restrykcję". Jest to osobny dokument wprowadzany do rejestrów VAT. Wypełnianie dokumentu obniżenia kosztów - tzw. "restrykcji"Zestawienie niezapłaconych po wystawieniu "restrykcji".
Rejestr restrykcji
Księgowanie restrykcji
Jak znaleźć zapłacone dokumenty, do których były wystawione restrykcje?
Należy skorzystać z zesatwienia [rejestry VAT - zesatwienie - rozliczenie korekt opodatkowania].Sprawdź także...
Korekta VAT należnego i naliczonegoKorekta odliczonego VAT
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.