poniedziałek, 25 czerwca 2012

W poszukiwaniu konkurencji...

Realizując każdy nowy projekt, zawsze w pewnym momencie dochodzi się do punktu, w którym trzeba się zastanowić, jak wygląda konkurencja na rynku. Naszym najważniejszym projektem aktualnie jest, opisywany już na blogu od pewnego czasu, system PromoBoard. Dla przypomnienia - PromoBoard to system Madaru klasy Digital Signage, pełni rolę elektronicznego plakatu, pozwala na wyświetlanie prezentacji produktowych na zainstalowanych w miejscu sprzedaży monitorach, telewizorach. Ponieważ nasz system de facto jest już gotowy, to przyszedł moment abyśmy określili swoje miejsce na rynku na tle konkurencji. Porównania dokonaliśmy analizując oferty innych firm, które deklarują, iż zapewniają rozwiązania klasy Digital Signage. Analiza dokonana została pod kątem różnych kryteriów, które przedstawione zostały poniżej. Zachęcamy do lektury.

Poziom ofert, firm z zakresu Digital Signage

Na polskim rynku jest szereg firm, które deklarują iż oferują klientom rozwiązania z zakresu Digital Signage, natomiast zależnie od profilu działalności, firmy mogą oferować zupełnie różne rzeczy. Stąd można wyróżnić trzy główne grupy, poziomy ofert:
  • infrastruktura techniczna - większość firm oferujących różnego rodzaju telewizory, monitory czy wyświetlacze szczyci się dostarczaniem rozwiązań z zakresu Digital Signage jednak najczęściej jedyne co oferują to sprzęt bez jakiegokolwiek oprogramowania dedykowanego do obsługi tej technologii,
  • oprogramowanie - jest to oferta głównie firm informatycznych, jest to cała infrastruktura programowa, która służy do stworzenia i wyświetlania prezentacji, dedykowana rozwiązaniu klasy Digital Signage; infrastrukturę techniczną klient systemu może zakupić we własnym zakresie lub nawet skorzystać z już posiadanego; w tej grupie mieści się właśnie madarowski system PromoBoard,
  • kompleksowy produkt - nieliczne firmy oferują kompleksowy produkt w postaci infrastruktury technicznej i rozbudowanego oprogramowania, swoją ofertę jednak kierują do dużych firm, które są w stanie zaangażować duże środki.

Typ oprogramowania obsługującego Digital Signage

Oprogramowanie obsługujące kampanie reklamowe na wyświetlaczach w punktach sprzedaży, oferowane na rynku można podzielić na dwie grupy:
  • uniwersalne oprogramowanie do wyświetlania treści multimedialnych - to przede wszystkim oprogramowanie telewizorów, które pozwalają wyświetlać filmy i zdjęcia z podłączanego pen drive'a; takie rozwiązania oferują głównie dystrybutorzy sprzętu, jest to rozwiązanie mało elastyczne, uciążliwe w obsłudze i wymagające znajomości skomplikowanych programów komputerowych do tworzenia grafiki, filmów.
  • oprogramowanie dedykowane do obsługi Digital Signage - to specjalnie stworzone programy, które mają obsługiwać z założenia kampanie reklamowe na wyświetlaczach w punktach sprzedaży, uwzględniające specyfikę tego rodzaju promocji, najczęściej łatwe i intuicyjne w obsłudze; do tej grupy oprogramowania należy właśnie system PromoBoard.

Wymagana infrastruktura techniczna obsługująca Digital Signage

Wyświetlacze Digital Signage to przede wszystkim różnego rodzaju monitory czy telewizory, zarówno takie, które wykorzystuje się w gospodarstwie domowym jak i specjalnie produkowane na potrzeby Digital Signage. Ich cena może się wahać od tysiąca kilkuset złotych w przypadku tych pierwszych do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych w przypadku tych drugich (za pojedynczy wyświetlacz). O wiele większe różnice w zakresie infrastruktury technicznej występują po stronie nadajnika treści. Urządzenia te można analizując konkurencję podzielić na dwie podstawowe grupy:
  • popularne urządzenia uniwersalne - są to urządzenia, które powszechnie wykorzystywane są do pracy lub zabawy jak np. komputer, tablet, pen drive'a; dzięki wyposażeniu tych urządzeń w odpowiednie oprogramowanie możliwe jest ich wykorzystanie jako nadajnika treści emitowanych na wyświetlaczach, takie urządzenia powszechnie dostępne wystarczą do poprawnego funkcjonowania systemu PromoBoard, a ich koszt jest stosunkowo niski, rzędu kilkuset złotych,
  • urządzenia specjalistyczne - to specjalnie wyprodukowane urządzenia obsługujące rozwiązania z zakresu Digital Signage, są to różnego rodzaju serwery DS, playery, ich zdecydowaną wadą jest koszt zakupu, który może wahać się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Przykład zastosowania systemu PromoBoard w sklepie z zabawkami


Sposób aktualizacji i aktualność treści prezentowanych w systemie Digital Signage

Treści prezentowane na wyświetlaczach promocyjnych mogą mieć różną formę - mogą to być statyczne obrazy, teksty, animowane prezentacje czy filmy. Cechą zasadniczą prezentowanych slajdów jest ich aktualność (bo co komu po oglądaniu nieaktualnej promocji). Istotnym więc czynnikiem jest sposób aktualizacji, który na konkurencyjnym rynku Digital Signage można podzielić na dwie podstawowe grupy:
  • treści aktualizowane obsługowo - aktualizowane są one na konkretnych wyświetlaczach poprzez ręczne przegrywanie plików, bądź wymianę pamięci (pen drive'ów), każdorazowo gdy zajdą jakiekolwiek zmiany w prezentacji, która ma być wyświetlana,
  • treści aktualizowane bezobsługowo - na konkretnych wyświetlaczach aktualizowane są automatycznie, z pozycji programu, najczęściej z wykorzystaniem sieci Internet; taki sposób aktualizacji zastosowany został właśnie w obsłudze systemu PromoBoard.

Co odróżnia PromoBoard od konkurencji?

Analizując otoczenie konkurencyjne można z łatwością sformułować kilka wyróżników, które stanowią przewagę systemu PromoBoard nad konkurencją. Można tu wyróżnić w szczególności:
  • Madar dostarcza głównie oprogramowanie służące do obsługi systemu Digital Signage, natomiast wyświetlacze w miejscu sprzedaży (czy każdym innym dowolnym), przedsiębiorca może dobrać indywidualnie wg. własnych preferencji i potrzeb. Madar służy radą w tym zakresie.
  • PromoBoard jest dedykowane do obsługi treści reklamowych, promocyjnych w myśl idei Digital Signage. PromoBoard nie jest zwykłym, uniwersalnym playerem, przeglądarką zdjęć jak często oferują firmy konkurencyjne
  • System PromoBoard korzysta, z urządzeń powszechnie dostępnych na rynku jak telewizory czy tablety. Nie ma potrzeby inwestycji w serwery DS czy inne drogie playery.
  • Rozwiązanie Digital Signage oferowane przez Madar z założenia jest bezobsługowe w poprawnym wyświetlaniu treści. Nie ma potrzeby angażowania personelu sklepu w poprawne funkcjonowanie, gdyż wyświetlany materiał aktualizowany jest automatycznie poprzez sieć Internet, a samej aktualizacji treści dokonuje się centralnie kilkoma kliknięciami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.